Zielonogórski Program Wyrównywania Szans Edukacyjnych

 

 

Realizacja Zielonogórskiego Programu Wyrównywania Szans Edukacyjnych Dzieci i Młodzieży odbywać się będą w gabinecie na I piętrze w przedszkolu nr 30 przez 12 tygodni.

ZAJĘCIA KOREKCYJNO- KOMPENSACYJNE we wtorki i czwartki w godz. 12.00 – 12.30

ZAJĘCIA KOŁA PLASTYCZNEGO w środę w godz. 13.00 – 14.00

 


Zachęcamy do zapoznania się z programem zajęci korekcyjno- kompensacyjnych oraz zajęc koła plastycznego

Program zajęć korekcyjno- kompensacyjnych realizowanych

w roku szkolnym 2015/2016

 

 

WSTĘP

 

Przedszkole to pierwszy szczebel edukacji dzieci. To tutaj rozpoczyna się intensywny przebieg rozwoju wychowania i uczenia się, co ma ogromne znaczenie w późniejszej edukacji.

Niemalże w każdej grupie przedszkolnej spotyka się dzieci które, mimo wysiłku i starań, nie potrafią poradzić sobie ze zdobyciem przewidzianych  wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Przyczyny są różne. Różnice wynikają z różnego tempa i dynamiki dojrzewania poszczególnych funkcji psychicznych, jak również z odmiennych doświadczeń środowiska w którym się one wychowują.  Nie zauważenie w porę pojawiających się trudności i brak odpowiedniej pomocy stanowią przyczynę pogłębiających się niepowodzeń dziecka i braku wiary we własne możliwości. Dlatego tak ważne jest jak najwcześniejsze rozpoznawanie przyczyn trudności w zdobywaniu wiedzy oraz ich eliminowanie.

 

REALIZACJA PROGRAMU

Program zajęć  przeznaczony jest dla dzieci 5 – letnich, u których zaobserwowano i zdiagnozowano zaburzenia w rozwojuw zakresie:

- koordynacji wzrokowo – ruchowej,

- percepcji słuchowej,

- sprawności grafomotorycznej,

- problemów z liczeniem,

- zaburzeń emocjonalno – społecznych.

Zajęcia będą odbywały się w 6 osobowej grupie- 2 razy tygodniowo, po 0,5 godziny

 

CELE PROGRAMU

Celem programu jest umożliwienie dzieciom z zaburzeniami i deficytami rozwoju, zdobycia wiedzy i umiejętności na miarę ich możliwości- zapewnienie lepszych szans edukacyjnych, a także  kształtowanie właściwych interakcji międzyosobowych, kształtowanie postaw otwartości i samoakceptacji.

Osiągnięcie celu nadrzędnego możliwe będzie przy jednoczesnym określeniu celów szczegółowych, które będą warunkiem do jego realizacji.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE

  • Wzmacnianie wiary w możliwości każdego dziecka;
  • Ćwiczenie koncentracji uwagi;
  • Kształtowanie umiejętności liczenia, porównywania, segregowania i samokontroli;
    • Rozwijanie percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo- ruchowej;
    • Rozwijanie percepcji słuchowej i koordynacji słuchowo- ruchowej;
    • Rozwijanie sprawności grafomotorycznej;
  • Kształtowanie u dzieci większej odporności emocjonalnej koniecznej do dobrego radzenia sobie w sytuacjach trudnych, w tym także łagodniejsze znoszenie napięć i frustracji;

PROCEDURY OSIAGANIA CELÓW

 

Osiągnięcie zamierzonych celów uwarunkowane będzie poprzez stosowanie:

  • atrakcyjnych form pracy ( loteryjki. układanki, gry planszowe,  puzzle, dobieranki, zabawy muzyczno- ruchowe),
  • metod( metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz, metoda kinezjologii edukacyjnej P. i G. Dennisonów, ćwiczenia grafomotoryczne wg. Hany Tymichowej,).

Wykorzystanie również programu autorskiego rozwijającego sprawność grafomotoryczną u dzieci w wieku przedszkolnym „Maluję, rysuję, wycinam” - opracowanego przez Alicję Stach oraz programu „ Nie lubię matematyki” autorstwa koleżanki Barbary Wojnakowskiej.

 

TREŚCI PROGRAMU

 

Program jest otwarty na własną inwencję nauczyciela. Daje możliwość takiego korzystania z treści edukacyjnych, by można je było modyfikować i elastycznie dostosować do aktualnych potrzeb dzieci i realizowanej tematyki kompleksowej.

 

I. USPRAWNIANIE PERCEPCJI SŁUCHOWEJ

Kształtowanie wrażliwości słuchowej:

  • rozpoznawanie różnych dźwięków z otoczenia,
  • rozpoznawanie głosów z taśmy CD, oraz ich naśladowanie,
  • odtwarzanie struktur dźwiękowych na podstawie układów przestrzennych;
  • słuchowa analiza podanego rytmu i ruchowe jego odtworzenie przez wyklaskiwanie

wystukiwanie,

  • graficzne odtworzenie wysłuchanego rytmu za pomocą kresek, kółek….

 

Utrwalanie pamięciowych mechanizmów mowy:

  • nauka krótkich  wierszy, rymowanek,
  • powtarzanie długich i krótkich zdań,
  • powtarzanie szeregu wyrazów łatwych i trudnych fonetycznie,
  • powtarzanie cyfr.

 

Doskonalenie wypowiedzi dziecka:

  • utrwalanie poprawnej artykulacji głosek,
  • wdrażanie do mowy zdaniowej,
  • wzbogacanie czynnego słownika dziecka,
  • opowiadanie treści obrazków, historyjek obrazkowych.

 

II. USPRAWNIANIE PERCEPCJI WZROKOWEJ

Kształtowanie ogólnej spostrzegawczości wzrokowej:

Segregowanie, porównywanie, wyróżnianie elementów wyszukiwanie różnic oraz podobieństw między ilustracjami różniącymi się szczegółami

  • dobieranie par jednakowych obrazków ( domino, dobieranki, loteryjki),
  • dobieranie jednakowych figur,
  • wyszukiwanie różnic i podobieństw między obrazkami,
  • segregowanie obrazków w grupy tematyczne,
  • uzupełnianie brakujących elementów w rysunkach,
  • graficzne odtworzenie krótko eksponowanej figury,
  • dobieranie par jednakowych znaków, segregowanie,
  • odtwarzanie układów obrazków, elementów, liter,( wg wzoru),
  • rozpoznanie i wyliczenie z pamięci zaobserwowanych elementów obrazka, układu

figur,

Ćwiczenia orientacji  czasowo- przestrzennej:

  • wyrobienie i utrwalenie orientacji w schemacie własnego ciała,
  • układanie obrazków po lewej i prawej stronie, na górze, na dole wg. instrukcji słownej,
  • pojęcie pór roku, nazw dni tygodnia, miesięcy,
  • wykonywanie prostych ruchów, kreślenie znaków graficznych w powietrzu,
  • powtarzanie sekwencji ruchowych np. podskok- klaśnięcie itp.,
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni (na, pod, za, przed itp.),
  • kolorowanie obrazka wg instrukcji.

 

III. USPRAWNIANIE FUNKCJI MOTORYCZNYCH

Ćwiczenia manualne:

  • nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków, tasiemek,
  • wydzieranki i wycinanki z papieru,
  • składanie techniką orgiami prostych wzorów,
  • modelowanie plasteliny, modeliny, masy solnej.

 

Ćwiczenia usprawniające mięśnie dłoni i drobne mięśnie palców:

  • zamalowywanie małych powierzchni,
  • kopiowanie rysunków,
  • pogrubianie konturów, wodzenie po wzorze,
  • prowadzenie linii między dwiema liniami szerzej rozstawionymi.

Ćwiczenia płynnych, rytmicznych, ciągłych ruchów pisarskich:

  • obrysowywanie szablonów,
  • rysowanie szlaczków,
  • łączenie wyznaczonych punktów linią ciągłą,
  • rysowanie po śladzie.

 

IV. KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ MATEMATYCZNYCH

  • łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np.: wielkości,

kształtu, barwy.

  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej lub kilku cech wspólnych,
  • liczenie różnego rodzaju obiektów, przedmiotów z wymienianiem kolejnych

liczebników głównych,

  • porównywanie liczebności zbiorów poprzez ustawianie elementów w pary lub ich

liczenie,

  • uzupełnianie lub dorysowywanie brakującej liczby elementów danego zbioru,
  • rozwiązywanie prostych zadań matematycznych ( przygotowanie do dodawania i

odejmowania), od manipulowania przedmiotami , przez rachowanie na palcach i

innych zbiorach zastępczych,

  • rozgrywanie gier planszowych wspierających matematyczne umiejętności dzieci.

 

ZAKŁADANE OSIĄGNIĘCIA DZIECI

 

Celem programu jest udzielenie pomocy  dzieciom w formie zajęć korekcyjno- kompensacyjnych, aby zapobiegać niepowodzeniom na dalszym etapie edukacyjnym.

 

Przedstawiony powyżej zestaw ćwiczeń to układ zaprojektowanych działań dla dzieci przedszkolnych, mający na celu kształtowanie dojrzałości dziecka poprzez stymulowanie i korygowanie funkcji percepcyjno- motorycznych , oraz ich koordynacji, a także  do rozwijania myślenia matematycznego.

Zakłada się, że dzięki systematycznej pracy, uwzględniającej zasady pracy pedagogicznej,  u dzieci nastąpi wzrost wiadomości i umiejętności, które pozwolą im  na osiąganie pozytywnych wyników i wzbudzą u dziecka wiarę we własne możliwości.

 

EWALUACJA

Ocena efektów podejmowanych działań terapeutycznych dokonywana będzie na

podstawie

  • systematycznej obserwacji dzieci,
  • rozmowy z nauczycielem współprowadzącym grupę,
  • zestawienia wyników diagnozy początkowej i końcowej.

Ewaluacji poszczególnych zajęć i ich atrakcyjności, stopnia trudności itp. dokonywać

będą również dzieci. Umożliwi to ocenę trafności zastosowanych przez nauczyciela

metod, technik, ćwiczeń.

 

 

PLAN ZAJĘĆ KÓŁKA PLASTYCZNEGO WRZESIEŃ-GRUDZIEŃ 2015

PROGRAM KÓŁKA PLASTYCZNEGO

 

Luty

  1. ,,Zwierzęta z pradawnych epok’’- rysowanie węglem na zgniecionym szarym papierze.
  2. ,,Dudek’’- wykonanie pacynki ptaka z rękawicy narciarskiej.
  3. ,,Walentynkowe serce dla milusińskiego’’- modelowanie serca z masy kulkowej, ozdabianie wg. własego pomysłu, mocowanie na smyczy.
  4. ,,Zimowa czapka’’- wykonanie czapki z resztek dzianiny, ozdabianie elementami dekoracyjnymi-wykonanie pompona.

Marzec

 

1.,,Maska z plemiona indiańskiego’’- malowanie pędzlem z gąbki temperami.

2.,,Dekoracyjny półmisek’’- wykonanie wielowarstwowego półmiska z gazet oraz klajstru.

3.Malowanie półmiska według własnego pomysłu farbami plakatowymi, lakierowanie.

4.,,Świateczy stroik’’- modelowanie wikliny, ozdabianie symbolami wiosennymi.

 

Kwiecień

 

1.,,Kwitnące jabłonie’’- wykonanie drzew z korka i krepy.

2.,,Malowane na szkle’’- malowanie butelek farbami do szkła.

3.,,Kwiaty z obcej planety’’- technika frotage .

4.,,Ufoludek’’-wykonanie przybysza z kosmosu z drutu oraz styropianu, wykorzystanie                       wybranych przez siebie materiałów.

 

Maj

1.,,Motyl’’-składanka z papieru.

2.,,Portret mamy’’- malowanie farbą olejną.

3.,,Tapeta’’-projektowanie wzorów tapety na podkładzie z farby klejowej przy pomocy grzebienia, pióra, wykałaczki i palców.

4.,,Przedszkolne arrasy’’- malowanie na tkaninie.