Propozycje zabaw na tydzień 4.05- 8.05

Tematyka: „ Polska nasz kraj”


1.Ćwiczenia na siłę i energię do działania( z wykorzystaniem butelek plastikowych! )

Pomoce:  nagranie spokojnej muzyki, butelki plastikowe- kilka, np. po wodzie mineralnej

(dobrze jest wlać w nie trochę wody lub wsypać nieco piasku, aby były stabilniejsze),

dziecko wybiera swoją butelkę i  ją oznacza- ozdabia np. markerem lub naklejkami.

-Zabawa orientacyjno-porządkowa Moje miejsce.

Na podłodze rozstawiamy butelki  zwracając uwagę na zachowanie odległości między nimi.

Dziecko  siada  przed swoją butelką skrzyżnie, z wyprostowanymi plecami.

Kiedy R. gra na tamburynie, dziecko biega pomiędzy butelkami.

Stara się żadnej nie przewrócić. Na przerwę w grze odnajduje swoją butelkę

i siada przed nią  w pozycji wyjściowej.

- Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Zabawy butelkami.

Dziecko , w siadzie skrzyżnym, przekłada butelkę nad głową z prawej ręki do lewej i odwrotnie.

Następnie, w siadzie klęcznym, odsuwa  butelkę obiema rękami jak najdalej w przód

i przysuwa ją z powrotem do kolan. Należy zwrócić uwagę, aby dziecko nie podnosiło się z kolan.

- Ćwiczenie z elementem równowagi – Przełóż butelkę.

Dziecko podnosi przed sobą do góry jedną nogę, ugiętą w kolanie, i przekłada  pod nią butelki.

Ćwiczenie wykonuje  kilkakrotnie, raz podnosząc do góry lewą nogę, raz prawą nogę.

- Zabawa ruchowa – Slalom między butelkami.

Ustawiamy  butelki w rzędzie, jedna za drugą, ale w takiej odległości,

aby dziecko  mogło: między nimi przejść na czworakach, przebiec.

Dziecko slalomem pokonuje wyznaczoną trasę.

- Ćwiczenie uspokajające Kołyska.

R. włącza nagranie spokojnej muzyki. Dziecko  siedzi  skrzyżnie.

Kładzie butelkę  na ugiętych rękach (tak jakby trzymało dziecko).

Kołysze je na boki (tak jakby usypiały dziecko).


2.Przypomnienie utworu W. Bełzy „ Katechizm polskiego dziecka”

https://blizejprzedszkola.pl/upload/miniaturka/phpThumb.php?src=../../upload/miesiecznik/b58b6669524cb2c0ab9192fab04e7e54.jpg


Kto ty jesteś?– Polak mały.

Jaki znak twój?– Orzeł biały.

Gdzie ty mieszkasz?– Między swymi.

W jakim kraju?– W polskiej ziemi.

Czym ta ziemia?– Mą ojczyzną.

Czym zdobyta?– Krwią i blizną.

Czy ją kochasz?– Kocham szczerze.

A w co wierzysz?– W Polskę wierzę.


3.Polska i jej symbole narodowe – oglądanie filmu

Cele: utrwalanie znajomości polskiego godła, barw narodowych i polskiego hymnu;

kształtowanie poczucia tożsamości narodowej,

https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A

Rozmowa na temat  obejrzanego filmiku:

- Jakie znaki są bliskie sercu każdego Polaka?, Jakie znasz symbole narodowe Polski?

- Jak mówią o sobie ludzie, których ojczyzną jest Polska?

- Dlaczego nasz kraj nazywa się Polska?

Według znanych w Polsce legend założycielem naszego państwa był Lech,

który podróżował ze swoim ludem. Zdecydował się zamieszkać tam, gdzie orzeł

zbudował swoje gniazdo. Miejscu temu nadał nazwę Gniezno. Tereny wokół Gniezna

nie wyglądały tak jak obecnie. Na Lecha i jego ludzi, którzy zajmowali się przede

wszystkim rolnictwem, zaczęto mówić Polanie (od pola). Później nazwa zmieniła nieco swoje brzmienie.

O naszym kraju zaczęto mówić Polska.


4. Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej „ Znajdź Flagę Polski”

- Znajdź flagę Polski wśród flag innych narodów.

Fototapeta Flagi państw europejskich • Pixers® - Żyjemy by zmieniać


Flaga narodowa jest jednym z najważniejszych polskich symboli.

Wywieszana jest na budynkach urzędów państwowych (w tym także na budynku przedszkola)

w czasie świąt i uroczystości państwowych, a także podczas spotkań międzynarodowych.

Dni, w których flaga państwowa obowiązkowo musi być w tym miejscach wywieszona,

są ściśle określone. Najczęściej są one związane z wydarzeniami dotyczącymi

utraty niepodległości lub odzyskaniem przez nasz kraj niepodległości.

Poza tymi dniami flaga państwowa wywieszana jest w innych bardzo ważnych

dla naszego kraju momentach, zarówno dobrych, jak i złych.

Jest to oznaka jedności narodu i miłości do ojczyzny. Na domach prywatnych nie ma

obowiązku wywieszania flagi, wielu ludzi jednak robi to, aby wyrazić swoje patriotyczne uczucia.

Wywieszając flagę, należy pamiętać o tym, że nie może ona dotykać ziemi ani podłogi.


5.Praca plastyczna „ Orzeł biały”

Pomoce:  cztery  większe koła i  dwanaście mniejszych, kartka koloru czerwonego, żółtego,

nożyczki, klej

Wykonanie:

- przygotowujemy koła: możemy je odrysować  i wycinamy

- zginamy koła na pół

- układamy na kartce wzór orła, a następnie przyklejamy

- z żółtej kartki wycinamy koronę i dziób i przyklejamy  ją w odpowiednim miejscu



C:\Users\user\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\4E24BCF6.tmp


6.Ćwiczenie sprawności manualnej , grafomotorycznej( do wydruku)

- rysuj po śladzie, pokoloruj flagę, godło używając odpowiednich barw

https://eduzabawy.com/karty_pracy/grafomotoryka/patriotyczna/

- rysuj szlaczki

https://eduzabawy.com/karty_pracy/szlaczki2/patriotyczne/


7. Słuchanie piosenki „ Jesteśmy Polką i Polakiem”-

poznawanie swojego kraju, miast, ciekawych miejsc, przyrody.

Iink do piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM

Rozmowa na temat treści piosenki:

- O jakich ciekawych miejscach była mowa w piosence?

- Jakie miasto jest stolicą Polski? ( wyjaśniamy znaczenie słowa stolica,

możemy przeczytać legendę o powstaniu Warszawy , pokazujemy herb Warszawy- karty pracy, ksiązka)

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_5_5/mobile/index.html#p=19



8.Zabawa matematyczna „ Fasola w słoiku”

Czego uczysz: Szacowania, zgadywania, liczenia


Materiały potrzebne do nauki: pusty, przezroczysty słoik, fasola


Przebieg: Jest to bardzo pouczająca gra, zwłaszcza gdy jest ona połączona z nagrodami.

Weź pusty, przezroczysty słoik o dowolnej pojemności i kształcie.

Włóż do niego dowolną liczbę nasion fasoli (od 1 do 9).

Poproś dziecko, by spojrzało na nasiona fasoli i spróbowało odgadnąć, ile jest ich w słoiku.

Następnie wysyp fasolę ze słoika i pomóż mu policzyć ziarenka.

Jeśli zgadło, otrzymuje symboliczną nagrodę.

Zadziwiające jest, jak szybko dzieci dochodzą do wprawy w zgadywaniu.

Liczbę ziaren fasoli można stopniowo zwiększać.

 

9.Zabawa dydaktyczna „ Co to za miejsca?

 

C:\Users\user\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\80BF3707.tmpC:\Users\user\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\5CC436AE.tmp

Warszawa - Pałac Kultury i Nauki. Atrakcje turystyczne Warszawy ... C:\Users\user\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\DFCA6C72.tmp

C:\Users\user\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\F8C20FCA.tmp Ciekawe Miejsca Warszawa - Najlepsze Atrakcje Polski - Noclegi ...

Żużlowy sezon 2018: Ruszyła sprzedaż karnetów na Falubaz


10. Ćwiczenia słuchu fonematycznego

Reagowanie klaśnięciem na wybraną głoskę.

Rodzic podaje kolejno wyrazy, a dziecko klaszcze w ręce, jeśli usłyszy  wyraz,

który zaczyna się  daną głoską  np. głoską t- telewizor. Można pokazywać też przedmioty lub obrazki.

 

 

11. Zadania- karty pracy z naszej książki ( str.21:23)

link

 

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_5_5/mobile/index.html#p=23



















 

 

Propozycje zabaw na tydzień 27.04- 30.04

Tematyka: „ Wiosenne powroty”



1. Ćwiczenia na rozbudzenie i siłę do działania:

https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M

 

  1. Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby Ptaki.

 

https://www.youtube.com/watch?v=7OhK20BCaZc można wysłuchać z linku lub samodzielnie przeczytać dziecku



Zadzwoniła babcia, ta, która mieszka pod miastem, na wsi, i powiedziała,

że upiekła ulubione ciasteczka Ady. – Przyjedziecie do nas? – zapytała.

– No pewnie! – zapewniła Ada i dotąd namawiała rodziców, aż się zgodzili na wspólny wyjazd.

– Gdzie ciasteczka? – zapytała, gdy tylko zobaczyła babcię.

Olek nie był smakoszem ciasteczek, za to lubił towarzystwo dziadka.

Odnalazł go w sadzie obok domu. Dziadek obserwował niebo przez lornetkę.

Olek zadarł głowę. W oddali zobaczył jakieś drobne punkciki.

– Bociany wracają. Co za widok! – dziadek uśmiechnął się promiennie.

– Naprawdę?! – Olek rzucił się biegiem do samochodu po swoją lornetkę. Po chwili był już z powrotem.

– Zdążyłem?! Jeszcze je widać?! – pytał zdyszany.

Trzeba wam wiedzieć, że lornetki przybliżają i powiększają obraz, więc widok był niezwykły.

Olek tak bardzo zagapił się w niebo, że nawet nie zauważył Ady, która przybiegła za nim z własną malutką lornetką.

Patrzył na szybujące po niebie bociany. Widział ich rozłożone skrzydła, długie,

wyciągnięte szyje, czerwone dzioby, a gdy poprawił ostrość, zobaczył nawet pojedyncze pióra w ogonach.

Ptaki prawie nie poruszały skrzydłami, a jednak sunęły po niebie jak papierowe samoloty

albo małe szybowce niesione wiatrem.

– Też chciałbym tak latać. Szkoda, że nie mam skrzydeł – westchnął.

Dziadek się uśmiechnął. – Ptaki mogą latać nie tylko dzięki skrzydłom. Ich waga też jest ważna.

Są lżejsze niż my, bo mają lekkie dzioby i nieduże głowy. No i nie posiadają zębów, żeby mniej ważyć.

Na niebie było tłoczno jak na autostradzie. Nie tylko bociany wracały do domu na wiosnę.

Leciały szpaki, pliszki i zięby. Jedne zawzięcie trzepotały skrzydełkami, inne machały nimi tylko od czasu do czasu.

– Mógłbym na nie patrzeć bez końca. Żałuję, że tak późno poświęciłem się obserwowaniu przyrody.

Wierzcie mi, że jest to wyjątkowa przyjemność – mówił dziadek.

– Nawet nie wiecie, co wyprawiają zwierzęta, gdy sądzą, że nikt ich nie widzi.

Takich zabaw, psot i tańców nigdzie indziej nie zobaczycie.

Olka najbardziej zainteresowały zwierzęce psoty. – Pokażesz nam te psoty? – spytał.

– Oczywiście, wybierzemy się do lasu jutro z samego rana. Babcia pomoże nam przygotować

kanapki i termos z ciepłą herbatą. Zabierzemy też mapę terenu i to, co najważniejsze

dla obserwatorów przyrody... – dziadek spojrzał pytająco na wnuki.

– Ciasteczka! – wykrzyknęła Ada.

Olek popatrzył na siostrę z politowaniem. – Lornetki – poprawił ją.

Ich głosy wywabiły z domu tatę. Spojrzał w niebo na szybujące ptaki i westchnął, podobnie jak wcześniej Olek: – Chciałbym latać jak ptaki.

– Lepiej nie. Musiałbyś wyrwać wszystkie zęby, a i tak byłbyś za ciężki – mądrze zauważył Olek.

– Głowę też masz za dużą – dodała Ada.

– Nie mówiąc o braku skrzydeł – dorzucił rozbawiony dziadek.

 

  1. Rozmowa na temat opowiadania.

  1. Jakie ptaki wracają do domu na wiosnę? (bociany, szpaki, pliszki, zięby)

  2. Dlaczego ptaki umieją latać, a ludzie nie potrafią?

Natura cały organizm ptaka wyposażyła w cechy, które umożliwiają mu latanie,

np. kości ptaka są zupełnie inne niż kości innych zwierząt. Są dużo lżejsze,

gdyż znajduje się między nimi wiele pustych przestrzeni. Ptaki nie mają zębów,

co także zmniejsza ich ciężar ciała. Pokryte są piórami, które spełniają wiele funkcji.

Ptak ma skrzydła, które wykorzystuje do radzenia sobie z oporem powietrza.

  1. Po co dziadek, Ada i Olek wybrali się do lasu? (obserwować ptaki)

  2. Kto to jest ornitolog?

 

Nazwij części ciała bociana – poniżej link do kart pracy –proszę wejść na stronę 42



https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-b-kp-cz4.pdf




3.Ciekawostki o bocianie

Bociany są gatunkiem chronionym w Polsce. Wracają z ciepłych krajów w marcu lub w kwietniu.

Zamieszkują tereny, na których znajduje się dużo pól, lasów, łąk. Po przylocie natychmiast biorą się

za przebudowę starego gniazda lub budują nowe. Najczęściej robią to w pobliżu siedzib ludzkich,

np. na dachach, słupach, budynkach gospodarczych. Znoszą materiał, układają gałązki i pilnują,

aby gniazda nie zajął inny bocian. Kiedy gniazdo jest gotowe, samica składa jaja.

Wysiaduje je na zmianę z samcem. Kiedy jeden ptak jest w gnieździe, drugi zajmuje się zdobywaniem pożywienia.

Bociany jedzą wyłącznie zwierzęta, np.: pasikoniki, dżdżownice, ślimaki, gryzonie, małe ryby, węże,

krety, łasice, gronostaje, młode zające i pisklęta ptaków. Żaby wcale nie są ich ulubionym pokarmem.

 

Obejrzyj zdjęcia bociana opowiedz o tym co robi bocian. (leci, karmi młode, chodzi po łące, je).

 




 









  1. Ćwiczenia gimnastyczne – potrzebne będą piłki, ćwiczymy razem z dzieckiem.

Toczenie piłki

Dziecko  leży na brzuchu, trzymając piłkę w dłoniach przed sobą.

Rodzic siedzi na piętach około 2 metrów przed dzieckiem, przodem do niego.

Dziecko podnosi łokcie nad podłogę i odepchnięciem toczy piłkę do rodzica.

 

Rzut piłki do partnera.

Dziecko leży tak samo jak wyżej z tym, że piłkę przenosi za kark, unosząc łokcie nad podłogę,

a następnie rzuca piłkę do rodzica. Potem zamieniamy się rolami.

Podanie piłki bokiem.

Siedzimy z nogami wyprostowanymi, w rozkroku, tyłem do siebie, w odległości około 0,5 metra.

Dziecko trzyma piłkę w dłoniach. W parach wykonujemy skręt tułowia (dziecko w prawo, rodzic w lewo)

z przekazaniem piłki partnerowi. Następnie wykonujemy skręt tułowia w przeciwną stronę, z ponownym przekazaniem piłki.

Rzucanie i łapanie piłki.

Dziecko podrzuca piłkę w górę i starają się ją złapać.

Toczenie piłki wokół siebie.

Siedzimy z wyprostowanymi i złączonymi nogami. Każdy trzyma dłońmi piłkę leżącą na podłodze przy biodrach.

Toczymy piłkę po podłodze wokół bioder i wyprostowanych nóg. Po wykonaniu trzech okrążeń piłki

w jedną stronę należy wykonać następne trzy okrążenia w stronę przeciwną.

Podanie piłki dołem i górą.

Stoimy  tyłem do siebie w rozkroku, w odległości około 0,5 metra. Przekazujemy sobie piłkę raz góra,

a potem dołem między nogami.

 

Podskoki z piłką trzymaną między kolanami.

Utrzymując piłkę między kolanami, podskokami przesuwamy się po pokoju.



5. Odgłosy ptaków polskich

 

https://www.youtube.com/watch?v=L5-kQIpl32g bocian

 

https://www.youtube.com/watch?v=XdQS0OwFNYo kos

 

https://www.youtube.com/watch?v=Xuf6bM8f75E dzięcioł

 

https://www.youtube.com/watch?v=DfGwvAfVgvw szpak

 

https://www.youtube.com/watch?v=REAPTJy8A80 słowik

 

https://www.youtube.com/watch?v=HYF7N49B16A skowronek

6. Praca plastyczna – bocian z płatków kosmetycznych.

Przygotuj: płatki kosmetyczne okrągłe, czerwony i czarny papier, zielona bibuła, klej, nożyczki.

https://www.youtube.com/watch?v=aEuv2CgQvPI

 

7. Narodziny bocianapo obejrzeniu filmu możemy wymienić inne zwierzęta,

które wykluwają się z jaja. Są to: żółwie, krokodyle, jaszczurki, węże, kiedyś dinozaury.

https://www.youtube.com/watch?v=L5-kQIpl32g

 

8. Eksperymenty z jajkiem –np.  jak rozpoznać gołym okiem, które jajko jest ugotowane,

a które surowe – zapraszam do obejrzenia filmiku

 

https://www.youtube.com/watch?v=dtsnC2am0_w

 

9. Zabawa matematyczna - rozwijająca umiejętność przeliczania oraz rozróżniania kierunków( prawa, lewa).

Umiejętność odróżniania prawej i lewej strony jest między innymi bardzo ważna przy nauce kreślenia liter

Pomoce: kartka papieru, fasolki (lub klocki lub inne drobne elementy)

https://www.youtube.com/watch?v=5pFSMC9dZVA

 

link do kart pracy, proszę wykonać zadanie str. 47

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-b-kp-cz4.pdf

 

10. Zabawy rozwijające słuch fonematyczny – zabawy głoskami

 

Rodzic przypomina dziecku, że słowa składają się z pojedynczych dźwięków, np. o –k –o .

Te pojedyncze dźwięki to głoski. (głoskę słyszymy, literę widzimy).

- Zabawa „Zgadnij jakie słowo powiedziałam”- rodzic dzieli proste słowa na głoski np. k-u-r-a; s-o-w-a,

dziecko odgaduje jakie to słowo, liczy ile jest głosek( na palcach, dobiera odpowiednią ilość klocków,

patyczków, układając je w linii poziomej od strony lewej do prawej. Zaczynamy od wyrazów

3-głoskowych i stopniowo przechodzimy do dłuższych 4,5 lub  6 zgłoskowych.

- powiedz na jaką głoskę rozpoczyna się imię brata lub siostry, babci, dziadka itp. i wymyśl inny wyraz na daną głoskę.

- wypowiadania różnych wyrazów i odgadywanie jaka głoska znajduje się na końcu wyrazu.


11. Link do kart pracy- str. 44, 45, 46, 48, 49

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-b-kp-cz4.pdf

 

 


Propozycje zabaw na tydzień 20.04- 24.04

Tematyka: „ Dbamy o przyrodę”

 

1.Rozgrzewka:

Ćwiczenia na rozbudzenie i siłę do działania:

https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

 

2.Słuchanie wiersza A. Widzowskiej „ Przyjaciele przyrody

- przed wysłuchaniem wiersza zachęcamy  dziecko do wypowiedzi na temat: Co to jest przyroda?

-rodzic uzupełnia, podsumowuje wypowiedzi: to otaczający nas świat roślinny i zwierzęcy

My, przedszkolaki na ziemskiej kuli,

wiemy, że Ziemię trzeba przytulić,

zadbać o lasy ,powietrze, wodę,

kwiaty, zwierzęta- całą przyrodę!

 

To źle marnować wodę w kąpieli,

od poniedziałku aż do niedzieli.

Po co bez przerwy nurkować w wannie?

Lepiej z prysznica zrobić fontannę!

 

Torba foliowa szczerzy zębiska.

- Jestem z plastiku, sztuczna i śliska.

Gdy będę plackiem leżeć na wodzie,

Fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę!

 

- Ja także!- wrzeszczy ze szkła butelka.

- W lesie się smażę niczym iskierka,

A gdy rozgrzeję się jak ognisko,

Pożar wywołam i spalę wszystko!

 

- Czy wy nie wiecie, okropne śmieci,

Że na planecie mieszkają dzieci?

Szust! Posprzątamy bałagan wielki,

Osobno papier, plastik, butelki!

 

Pstryk! Pamiętamy, by gasić światło,

Wiemy, że pożar wywołać łatwo,

a gdy sarenkę widzimy w lesie,

to nie wrzeszczymy, aż echo niesie!

 

Ten kto przyrodę niszczy i truje,

niech się kolcami jeża pokłuje!

 

Rozmowa na temat wiersza :

  • Analiza poszczególnych fragmentów utworu

  • Jaki powinien być przyjaciel przyrody ?

swobodne wypowiedzi dzieci : pomocne mogą okazać się pytania:

O co należy zadbać w przyrodzie?

Czego nie należy marnować?

Czego nie należy robić z plastikowymi i szklanymi opakowaniami?

Dlaczego należy segregować śmieci?

Jak należy zachowywać się w lesie?

Co powinno spotkać tych, którzy nie dbają o przyrodę?

 

 

3. Słuchanie piosenki „ Ziemia, wyspa zielona

https://www.youtube.com/watch?v=-ZQTnkXpcCA

 

 

4. Segregujemy śmieci- zabawa dydaktyczna
„Segregując śmieci ratujesz środowisko”

 

Rodzic wyjaśnia znaczenie słów:

  • Ekolog- to specjalista w dziedzinie ochrony przyrody.

To osoba, która żyje w zgodzie z naturą, dba o środowisko, o zużycie wody i energii, segreguje odpady.

  • Recykling- to proces ponownego wykorzystania odpadów- wykonywanie nowych rzeczy ze starych.

Jeśli zbierzemy razem odpady szklane lub metalowe, to po przerobieniu znów będą szkłem lub metalem

 

 

 

 

Polecenia:

  1. Rodzic czyta,  co wrzucamy do pojemników określonego koloru.

  2. Rodzic czyta poniższe wyrazy, zadaniem dziecka jest powiedzenie do jakiego pojemnika umieściłby daną rzecz.

 

 

GAZETA,      KUBEK PO JOGURCIE,    SŁOIK, KARTKA PAPIERU,    PUSZKA, OPAKOWANIE PO

SZAMPONIE,    BUTELKA, KOLOROWANKA,     KUBEK PO ŚMIETANIE, ZNISZCZONA KSIĄŻKA

SZKLANKA    KARTON PO MLEKU    REKLAMÓWKI



5.Prawdziwy przyjaciel przyrody sprawia, że rozkwitają przy nim kwiatki

Wykonaj Eksperyment – papierowy kwiatek

Link do filmu instruktażowego:

https://www.youtube.com/watch?v=Cp36HGxH8jc

https://www.youtube.com/watch?v=S-f1HYJFViQ

 

 

6. Quiz :Czy jestem przyjacielem przyrody?

Pomoce: obrazki uśmiechniętej i smutnej minki( możemy je wykonać wspólnie z dzieckiem: wyciąć dwa kółeczka

i flamastrem namalować oczy i odpowiednią minkę), albo wersja prostsza: dziecko może na zadane pytania odpowiadać tak lub nie

Przebieg: Rodzic czyta zdania, dziecko podnosi obrazek z uśmiechniętą miną ,

jeśli zachowania względem przyrody są prawidłowe, a  obrazek ze smutną minką, jeśli zachowania są niewłaściwe.

1.Śmieci wyrzucamy byle gdzie.

2. Po umyciu rąk dokładnie zakręcamy kran.

3. Zużytą baterię wrzucamy do pojemnika na szkło.

4. Po zjedzeniu batonika papierek wyrzucamy do kosza.

5. Widząc ślimaka na chodniku, omijamy go.

6. Spacerując po parku, łamiemy gałązki i zrywamy kwiaty.

7. Będąc w lesie  jesteśmy cicho.

Polecenie do obrazka:

  1. Opowiedz, co robią dzieci przedstawione na obrazkach, gdzie dzieci postępują prawidłowo, a gdzie niewłaściwie.

 





7.Praca z wierszem „ Tylko jeden raz” ilustrowanym obrazkiem

Poniżej link do pracy z wierszykiem- są to zadania z naszej książki „ Olek i Ada”

Polecenia:

1.Posłuchaj wiersza

2.Wymień nazwy zwierząt  i je wskaż

3.Wymień zwierzę  z obrazka na daną głoskę np. M – motyl, B- biedronka itd.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_5_4/mobile/index.html#p=74

 

8. Historyjka obrazkowa „ Poznajemy rozwój żaby”- połączona z ćwiczeniami matematycznymi

Poniżej link- karty pracy z naszej książki

Zadania do historyjki obrazkowej str.74

1.Rodzic opowiada historyjkę o tym jak rozwija się żaba, następnie

prosi dziecko aby ono opowiedziało o poszczególnych obrazkach.

2. Dziecko przygląda się obrazkom żab i odpowiada napytanie: Czym one się różnią?

Zadania do zabaw matematycznych str.75

1.Dziecko ogląda obrazki przedstawiające żaby w stawie,

liczy je i mówi ile żab powinno wskoczyć do danego stawu, aby ich było razem sześć

2.Zachęcamy dziecko  do narysowania żaby wg. wzoru na kartce

Poniżej link- karty pracy z naszej książki

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_5_4/mobile/index.html#p=76

 

9. Zabawa matematyczna „ Gdzie ukryła się żabka”-

rozwijająca umiejętność rozróżniania kierunków( prawa, lewa), oraz posługiwania się liczebnikami w aspekcie porządkowym

Pomoce: 7 wyciętych liści lub np. kubeczki jednorazowe lub inne pojemniczki,

sylweta żaby albo ulubiona mała figurka.

Przebieg: uwaga- rodzic z dzieckiem siedzą obok siebie

Rodzic układa w jednym rzędzie7 liści. Dziecko odwraca się w drugą stronę .

W tym czasie R. chowa pod dowolnym liściem, np. piątym sylwetkę żabki.

Prosi dziecko o odwrócenie się z powrotem. Informuje, że żabka ukryła się np. pod piątym liściem z lewej strony

( w razie potrzeby wskazuje stronę dłonią). Dziecko wskazuje właściwy liść

(właściwą stronę , odlicza do pięciu i podnosi liść)




10.Zabawa ruchowa z elementem skoku – Na zielonej łące.

Pomoce: kartki z napisanymi różnymi literkami, w tym trzy litery  na które rozpoczyna się imię dziecka, biorącego udział w zabawie

Przebieg: Rodzic jest bocianem,  dziecko żabką. Rodzic układa  na podłodze kartki z literkami.

Przy dowolnej muzyce żabka wesoło skacze po  łące , na przerwę w muzyce musi zatrzymać się przy właściwym stawie-

kartce z pierwszą literką swojego imienia. Bocian wchodzi i sprawdza czy żabka znalazła swój „staw”.

Uwaga: Zabawę powtarzamy kilka razy, zmieniając położenie liter.

Zamiast liter możemy na kartce markerem napisać imiona.

 

11.Ćwiczenia oddechowe połączone z liczeniem – kulki aluminiowe

- rozwijanie koncentracji uwagi i sprawności manualnej.

Pomoce: miseczki, folia aluminiowa.

Przebieg: Każdy uczestnik otrzymuje jedną miseczkę i  fragment folii aluminiowej.

Formują z nich kulki różnej wielkości. Następnie umieszczają wszystkie kulki w miseczce, każdy w swojej

Silnym dmuchnięciem wydmuchują kulki z miseczki.  Każdy liczy kulki wydmuchane ,

te które znalazły się poza miską i ustalają kto wydmuchał więcej kulek.

Następnie wrzucają kulki z powrotem do miseczki i powtarzamy zabawę.

 

12.Zabawy plastyczne rozwijające sprawność manualną

  • Kolorowanki do druku

https://eduzabawy.com/kolorowanki-do-drukowania/dzien-ziemi/

 

 

 

Propozycje zajęć i zabaw na kolejny tydzień (14 –17 kwiecień)

 

ĆWICZENIA PORANNE

  1. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Ogon pawia.

 

Dziecko stoi w rozkroku i unosi w górę wyprostowane ręce. Dłonie dziecka stykają się wewnętrzną stroną.

Na klaśnięcie dziecko bardzo powoli opuszcza wyprostowane ręce: paw rozkłada ogon.

  1. Ćwiczenie z elementem równowagi – Przestraszona kurka.

 

Dziecko staje na jednej nodze i macha ramionami (skrzydłami) – kurka przestraszyła się szczekającego pieska.

  1. Zabawa ruchowa z elementem czworakowania – Konie w stajni.

 

Dziecko(koń) stoi pod ścianą (w stajni), ręce trzyma na biodrach i „grzebie” jedną nogą (narowisty koń).

Na hasło: Konie, na łąkę – dziecko wychodzi i spaceruje po łące, skubiąc trawę.

Na hasło: Konie, do stajni – wraca do stajni.

 

 

Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby Kaczęta, prosięta… konięta?

 

Olek, Ada i dziadkowie odwiedzili ciocię Anielę. Ciocia mieszka na wsi, daleko od miasta.

Ma tam własne gospodarstwo. Olek był kiedyś u cioci i zaprzyjaźnił się ze źrebakiem.

Nie mógł się doczekać, kiedy zobaczy go ponownie. Ada jechała tam po raz pierwszy.

Cieszyła się, że będzie mogła głaskać i karmić zwierzęta, które hoduje ciocia. Kiedy tylko stanęła na podwórku, wykrzyknęła:

– Mogę pogłaskać owieczkę?

Ciocia zatrzymała ją w ostatniej chwili. – Lepiej nie, to baran z twardymi rogami, nie lubi głaskania.

Ada zrobiła krok w tył, ale już po chwili biegła przez podwórko.

– Olek! Ciocia ma łabędzie! – piszczała zachwycona.

– Oj, Ado, Ado, to nie łabędzie! To gęsi!

Olek aż za brzuch się złapał. Gęsi rozbiegły się w cztery strony świata, za to gąsior wyciągnął długą szyję,

zasyczał groźnie i złapał dziobem za sznurowadło u buta Ady.

– Ty łobuzie, nie strasz mi gości – skarciła go ciocia. Wzięła Adę za rękę. – Chodźmy do kurnika.

Zobaczysz kury i malutkie kurczęta. Jest też gęś z gąsiętami i kaczka z kaczętami. Będziesz mogła je głaskać bez problemów.

Olek skrzywił się. Wolałby od razu pobiec do źrebaka. Dziadek musiał się tego domyślić, bo powiedział:

– Ada pójdzie z ciocią, babcia odpocznie w domu po podróży, a my zajrzymy do stajni. Do koni i źrebaków.

Kiedy po godzinie wszyscy wrócili do domu, dzieci zasypały babcię opowieściami o swoich przygodach.

– Źrebak się do mnie uśmiechnął! Poznał mnie! Pokazał wszystkie zęby w uśmiechu i zawołał „I-haa!”.

To na pewno znaczyło „dzień dobry”! – mówił uradowany Olek.

– A mnie pocałowało prosię – chwaliła się Ada.

Ciocia potwierdziła. Gdy Ada pogłaskała wszystkie dwadzieścia kurcząt, dziesięć gąsiąt i pięć kacząt,

poszły do chlewni. „Tutaj są świnie z prosiętami”, uprzedziła ją ciocia.

Wzięła jedno różowe prosię na ręce i podsunęła Adzie do pogłaskania.

Prosię, niewiele myśląc, trąciło Adę noskiem w policzek i chrząknęło. Ada była zachwycona.

Potem odwiedziła owce z owieczkami i barankami.

Nie odważyła się jednak na ich pogłaskanie, chociaż ciocia zapewniała, że owcze dzieci, nawet te

z małymi różkami, nie są groźne. Później, już razem z dziadkiem i Olkiem, poszli do obory, do krów i cieląt.

Co się tam wydarzyło, tego dzieci nie opowiedziały. Zdradzę wam w tajemnicy, że jedna z krów pacnęła Adę ogonem w nos.

– Nic nie mówicie o krowach? – zdziwiła się babcia.

– Bo krowie ogony brzydko pachną – wyjaśniła Ada, krzywiąc się przy tym okropnie.

– A wiesz, czego się dziś nauczyłam? – pospiesznie zmieniła temat.

– Posłuchaj: dziecko kury to kurczątko, gęsi – gąsiątko, kaczki – kaczątko, świnki – prosiątko,

konia – koniątko, a krowy – krowiątko – wyliczyła.

Ciekawe, dlaczego ciocia, dziadkowie i Olek śmiali się długo i głośno.

  1. Rozmowa na temat opowiadania:

  2. 1. Dokąd wybrali się Olek, Ada i dziadkowie?

  3. 2. Jakie zwierzęta dzieci spotkały na wsi? (owieczka, gęsi, kury, kaczki, konie, świnki.

  4. 3. Jak nazywają się dzieci zwierząt?  (kura – kurczęta, kaczka – kaczęta, owca – jagnię itp.)

„GDZIE JA MIESZKAM?”  Zwierzęta gospodarstwa wiejskiego, nazwy ich domów, odgłosy

www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUA

 

,,SZUKAM MAMY'' - nauka zwierząt, dzieci zwierząt, odgłosy zwierząt.

www.youtube.com/watch?v=E5bWIQo182c

 

 

PIOSENKA STARY DONALD FARMĘ MIAŁ

www.youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA&t=372s

 

 

 

ZAGADKI O ZWIERZĘTACH

 

Szybko biega, rży i parska. Na śniadanie - owsa garstka.
Potem w stajni grzecznie stoi. Czeka, aż go ktoś napoi.
Ty odważnie podejdź doń, bo to jest po prostu ...
(koń)

Znany jest z czystości. Znany jest z urody; Wciąż się łapką myje, Chociaż nie ma wody. ...
( kot)

Chodzi po podwórku I grzebie łapami. Jest to ptak domowy, Nazwijcie go sami. ...
(kura)

Maleńkie, puszyste, gdy wrona je spłoszy, wnet z piskiem się kryją pod skrzydła kokoszy. ...
(kurczęta)
Tłustego mleka da nam na serek. I ciepłej wełny da na sweterek. ...
( owca)

Za kości rzucone dziękuje ogonem. ...
(pies)
Mieszka w chlewiku, tłuścioszka znana. Przez ludzi na słoninkę i mięso chowana. ...
(świnia)

Chodzi po podwórku, zawsze grzebień nosi. Jest panem podwórka i chlubą gosposi?

(kogut)

Zawsze blisko krowy i ogonem miele, każdy już odgadnie, bo to przecież ... .

(ciele)

 

 

LEPIENIE ZWIERZĄT Z PLASTELINY, WYKONANIE MAKIETY W WIEJSKIEJ ZAGRODZIE

Potrzebne będą: plastelina, tektura lub sztywny karton, krepina: zielona i niebieska, nożyczki, klej, papier kolorowy.

Dzieci oklejają tekturę zieloną krepiną. Lepią z plasteliny sylwety zwierząt z wiejskiego podwórka.

Zastanawiają się, w którym miejscu je umieścić.

Wykonują inne potrzebne elementy wiejskiego podwórka ( płot, koryto dla świnek, staw dla kaczek, drzewa, kwiaty) według własnych pomysłów.

 



WIERSZYKI  DŹWIEKONAŚLADOWCZE

Co mówią zwierzaki?

Co mówi bocian, gdy żabę zjeść chce?
Kle kle kle
Co mówi żaba, gdy bocianów tłum?
Kum kum kum
Co mówi kaczka, gdy jest bardzo zła?
Kwa kwa kwa
Co mówi kotek, gdy mleczka by chciał?
Miau miau miau
Co mówi kura, gdy znosi jajko?
Ko ko ko
Co mówi kogut, gdy budzi w kurniku?
Ku ku kukuryku
Co mówi koza, gdy jeść jej się chce?
Mee mee mee
Co mówi krowa, gdy brakuje jej tchu?
Mu mu mu Co mówi wrona, gdy wstaje co dnia?
Kra kra kra
Co mówi piesek, gdy kość zjeść by chciał?
Hau hau hau
Co mówi baran, gdy jeść mu się chce?
Bee bee bee
Co mówi ryba, gdy powiedzieć chce?
Nic! Przecież ryby nie maja głosu.

MASAŻYKI WYKONYWANE NA PLECACH DZIECKA

 

IDZIE PANI (dziecko zwrócone jest do rodziców plecami)
Idzie pani: tup, tup, tup,
(Stukamy plecy malucha opuszkami palców)
dziadek z laską: stuk, stuk, stuk,
(Teraz stukamy w plecy zgiętym palcem)
skacze dziecko: hop, hop, hop,
(Opieramy dłoń na przemian to na przegubie to na palcach)

żaba robi długi skok.
(Klepiemy dwie odległe części ciała dziecka stopy i potem głowę)
Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu,
(Dmuchamy w jedno i w drugie ucho dziecka)
kropi deszczyk: puk, puk, puk,
(Stukamy w plecy dziecka wszystkimi palcami)
deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup,
(Klepiemy plecki dziecka dłońmi złożonymi w miseczki)
a grad w szyby łup, łup, łup.
(Stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści)
Świeci słonko,
(Palcem wykonujemy na plecach koliste ruchy)
wieje wietrzyk,
(Dmuchamy we włosy dziecka)
pada deszczyk.
(Znowu stukamy opuszkami palców)
Czujesz dreszczyk?
(Leciutko szczypiemy w kark)

 



ĆWICZENIA SŁUCHU FONEMATYCZNEGO

- Przeliczanie wyrazów w zdaniu – rodzic mówi zdanie, a dziecko układa tyle patyczków,

z ilu wyrazów składa się zdanie.

- Śpiewanie/powtarzanie wyrazów podanych przez rodzicanajpierw dwa trzy wyrazy,

potem coraz więcej (np. kot – pies – kogut)
( kot – pies – kogut – gęś) itd.

- Podaj wyraz na taką samą głoskę – rodzic mówi np. oko, dziecko podaję pierwszą głoskę w tym wyrazie

i wymyśla inny wyraz na tę głoskę.

 



 



 

 

 

Propozycje zabaw, zajęć na tydzień 6.04 – 10.04

  1. Słuchanie opowiadania S. Kraszewskiego „ Wielkanocny koszyczek”

Rodzic czyta dziecku opowiadanie, następnie zadaje pytania odnośnie wysłuchanego tekstu literackiego: Gdzie spędzali Święta Wielkanocne Olek i Ada? Co znajdowało  się w koszyczku wielkanocnym? Jak oceniacie zachowanie mieszkańców wielkanocnego koszyczka? Kto z nich miał rację?

Święta wielkanocne tego roku Olek i Ada wraz z rodzicami i dziadkami spędzali na wsi, w domu pradziadków. Stał tam pod lasem dom murowany. Dom miał strych i piwnice. A w domu tym był duży pokój z piecem kaflowym. A w pokoju stał stół okrągły, dębowy. A na stole obrus biały, haftowany cały. Na stole dębowym stał koszyczek wiklinowy. A w koszyczku wiklinowym, na serwetce leżały pisanki-kraszanki, wielkanocne malowanki. Obok pisanek-kraszanek stał cukrowy baranek, stał żółty kurczaczek, obok babka łaciata, gruba jak beczka, i sól w solniczce w kształcie jajeczka. Rosła rzeżucha zielona, wędzonka dobrze uwędzona nęciła psa i kota, myszkę i kunę zza płota.

Zawitał ksiądz do dzieci, koszyk z wikliny poświęcił. Kropidło w miseczce utopił, święconą wodą pokropił:

pisanki-kraszanki,

cukrowego baranka,

kurczaczka z chorągiewką,

babkę z lukrową polewą,

chlebek pokrojony,

przy soli ułożony,

rzeżuchę zieloną,

wędzonkę uwędzoną – wszystko pokropił wodą święconą!

 

Mieszkańcy koszyka, pokropieni wodą święconą, poczuli się jakby byli świętymi. Jakby aureola wyrosła nad nimi i uczyniła wszystkich świętymi! A potem zaczęli krzyczeć jeden na drugiego. Czy dla święconego nie ma nic świętego?

– My jesteśmy najważniejsze! – chełpiły się pisanki-kraszanki.

– Przy wielkanocnym stole świąteczni goście dzielą się nami i składają życzenia! Bez pisanek nie byłoby świąt wielkanocnych!

– Beeee, to ja jestem najważniejszy! – zabeczał cukrowy baranek. – Jestem biały i słodki, jestem symbolem poświęcenia, ofiary za innych, dobroci i czystości! Beze mnie nie byłoby świąt wielkanocnych!

– Pi, pi, pi, to ja jestem najważniejszy! – pisnął kurczaczek. – Jestem symbolem nowego życia, które po mrocznej zimie odradza się na nowo! Jak małe pisklęta, które wiosną wykluwają się z jaj! – Wszyscy jesteście w błędzie! – huknęła babka. – Ja jestem najważniejsza, bo właśnie po mnie wyciągają się ręce stołowników! Beze mnie nie byłoby świąt wielkanocnych!

– Nieprawda, to my jesteśmy najważniejsi! – krzyknęli chleb i sól. – Gości zawsze wita się chlebem i solą. Bez nas nikt nie zapraszałby gości i nie byłoby prawdziwych świąt wielkanocnych!

– Co też wygadujecie! – zaperzyła się rzeżucha. – Z moich ziarenek wyrastają zielone łodyżki, pełne witamin. Daję przykład innym roślinom, aby jak najszybciej zazieleniły się na polach, szybko rosły, dojrzewały i dawały obfity plon! Bez szybko budzącej się przyrody, bez rzeżuchy nie byłoby świąt wielkanocnych!

– Wszyscy mówicie nieprawdę! – ryknęła wędzonka. – Czy mogą być święta bez wędzonki? Beze mnie nie ma świąt wielkanocnych, nie ma żadnych świąt!

– Jak to, a Wigilia? – spytał baranek

Wędzonka obraziła się i nie powiedziała nic więcej. To, co później się działo, nie miało nic wspólnego ze świętami ani nastrojem świątecznym. W koszyczku wiklinowym rozgorzała prawdziwa bitwa: nie tylko na słowa, ale na co się tylko dało. Milczeniem pomińmy kto, co, czym i jak. Po zażartej kłótni nikt nie wyszedł z tej awantury cało.

Gdy dzieci weszły do pokoju, zobaczyły w koszyczku istne pobojowisko

– Co tu się mogło stać?

– Kto to zrobił?

Pierwsze podejrzenie padło na kota. Ale kot siedział grzecznie na kanapie i lizał różowym języczkiem futerko. Nie wyglądał na sprawcę spustoszenia w koszyku. Następnym podejrzanym był pies. Ale pies grzecznie spał w budzie i nie wchodził do domu. Dzieci podejrzewały mysz, ale mysz zostawiłaby ślady ząbków na wędzonce. Dzieci pomyślały o kunie, ale okna i drzwi były zamknięte. Jak mogłaby się dostać do pokoju?

– Musimy naprawić zniszczenia! – postanowiły dzieci. Potłuczoną pisankę-kraszankę skleiły przezroczystym plasterkiem. Odłamany róg cukrowego baranka przykleiły scukrzonym miodem. Wyprostowały pogniecioną rzeżuchę. Pozbierały wysypaną sól i dokleiły kurczaczkowi urwany dziób. Przewróciły na drugą stronę wędzonkę, żeby nie było widać szkody. Poukładały równo porozrzucane kromki chleba. Jeszcze poprawiły koronkową serwetkę. Gdy świąteczni goście zasiedli przy stole, wszystko było w należytym porządku i ani śladu po niedawnej kłótni.

 

2.Ćwiczenie relaksacyjne - masażyk ( rodzic z dzieckiem)

Rodzic siada za dzieckiem i wykonuje masaż na  jego plecach, potem następuje zmiana ról.

Stary niedźwiedź mocno śpi i o Wielkanocy śni:
Śniła mu się pisaneczka, (rysowanie jajka na plecach)
ta co cała jest w kropeczkach, (uderzenia paluszkami - kropki.)
Była też w paseczki, (rysujemy paseczki).
I w wesołe krateczki, (rysujemy krateczkę).
Ta w malutkie ślimaczki, (rysujemy ślimaczki).

I żółciutkie kurczaczki, (rysujemy kurczaczki - kółko, kółko, nóżki, dzióbek)


Po zabawie możemy poprosić dziecko, aby narysowało swojego kurczaczka na kartce i go pokolorowało

 

3.Zabawa matematyczna „Kto ma więcej jajek”

Do zabawy potrzebne będą kostka do gry, oraz małe jajeczka  dekoracyjne albo najlepiej czekoladowe, koszyczek.

 

Wszyscy uczestnicy rzucają po kolei kostką. Kto wyrzuci najwięcej oczek wygrywa i bierze sobie jedno jajko z koszyczka. Zabawę powtarzamy kilka razy. Na koniec każdy zlicza swoje jajka, zwycięzcą jest ten kto zebrał ich najwięcej.

Zwycięzca i inni gracze biorą swoje zdobyte  jajeczka i mogą je skonsumować. Jeśli w grze korzystaliśmy  z jajeczek dekoracyjnych to możemy dla zwycięzcy przygotować inną nagrodę.



4. Zabawa ruchowa z elementem liczenia „Kura znosi jajko”

Dziecko porusza się w rytmie  dowolnej, ulubionej muzyki. Na przerwę w muzyce „dziecko- kura wskakuje na grzędę( wyznaczone miejsce w pokoju, blisko rodzica), a rodzic  rzuca kostką do gry, mówiąc KURA ZNOSI JAJKA. ILE ICH ZNIOSŁA? Dz. liczy i podaje liczbę oczek, a potem tyle razy mówi „KO”

 

5.Zabawa paluszkowa rozwijająca umiejętność liczenia „Zajączki”

Rodzic  z dzieckiem bawią się paluszkami, odginają kolejne palce zgodnie z treścią wiersza

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych już do mamy kica.

 

6.Zabawy ruchowe przy muzyce

Ruch to zdrowie, proponujemy wspólną zumbę- codziennie

https://www.youtube.com/watch?v=iKeatJK181Q&list=PL4r90DVFiQ3H7iDQF0v9zXuuU9WutgWk_&index=26

 

7. Słuchanie wierszyków o Wielkanocy

Czytamy dziecku trzy wierszyki, dziecko wybiera ten, który najbardziej mu się spodobał ( dziecko próbuje uzasadnić swój wybór), następnie zachęcamy do nauki na pamięć

 

„Zając” ( autor nieznany)

Nasz szaraczek zając
przykicał w Wielkanoc

Długie uszka miał
i koszyczek pełen jaj

Spytał: gdzie jest kurka
co ma złote piórka?

I poprosił: „Kurko ma,
daj mi jajka, jajka dwa.

Kurka pomyślała
i tak powiedziała:

Nie dam jajek, nie dam ci
bo kurczaczków braknie mi”

 

 

 

,,Pisanki” D. Gellner

Patrzcie,

ile na stole leży pisanek!

Każda ma oczy

malowane,

naklejane.

Każda ma uśmiech

kolorowy

i leży na stole grzecznie,

by się nie potłuc

przypadkiem

w dzień świąteczny.

Ale pamiętajcie!

Pisanki

nie są do jedzenia!

Z pisanek się wyklują

Świąteczne życzenia.

 

„Niespodzianka” ( autor nieznany)

 

Zdziwiła się kura:

- A to niespodzianka!

Jeszcze wczoraj jajko

A dzisiaj pisanka.



8. Piosenki  świąteczne do słuchania, inspirujące do rozmowy o Wielkanocy( zachęcamy dziecko do śpiewania refrenu wybranej piosenki)

Proponujemy:

 

https://www.youtube.com/watch?v=6RH8hXpWnlk „Kurki i pisanka”

https://www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c

9.Zabawy plastyczne

„ Papierowe jaja”

Zabaw w ozdabianie jajek z papieru jest naprawdę mnóstwo. Narysuj po prostu jajko na kartce A4 bloku technicznego i poproś pociechę o wycięcie .Następnie zdecydujcie, jaką techniką chcecie je ozdobić. Takie jajko może być wspaniałym prezentem–zajączkiem dla najbliższej rodziny:

  • wyklejane plasteliną,

  • ryż, koraliki, cekiny przyklejone do plasteliny,

  • ozdobione skrawkami gazet (wydzieranka),

  • ozdobione małymi figurami geometrycznymi, które  dziecko wcześniej samo powycinało (może być z twoją pomocą),

  • pomalowane farbami,

  • obsypane brokatem,

  • mozaika, czyli drobne elementy przyklejone obok siebie

 

można skorzystać z gotowych pisanek do ozdabiania

 

https://eduzabawy.com/kolorowanki-do-drukowania/pisanki/




„Jajeczna girlanda”

Wytnij kilkanaście jajek (mniej więcej 10 cm wielkości) lub poproś dziecko, by wycięło samodzielnie. Mogą być różnokolorowe, ale nie muszą. Poproś dziecko, by ozdobiło jajka w dowolny sposób: kwiatki, kropki, paski itd.( mazakami, kredkami pastelowymi, farbami w pisaku)

Kiedy jajka będą gotowe, możecie je przykleić do paska z bibuły karbowanej. Jedno obok drugiego. Wystarczy przymocować pasek do okna lub w inne, dowolne miejsce i ozdobna girlanda gotowa.

 

Inne propozycje rozwijające sprawność manualną , grafomotoryczna znajdziecie tutaj

 

https://eduzabawy.com/karty_pracy/grafomotoryka/wielkanoc/

 

https://eduzabawy.com/kolorowanki-do-drukowania/kurczaczek-wielkanocny/




10.Propozycje zabaw z jajkami




„Szukanie jajek”

Ukryj w domu kilka czekoladowych jajek. Będzie ciekawie jeśli pomożesz dziecku odgadywać, gdzie są schowane przygotowując słoik z zagadkami np. W tym miejscu jest zimno i na pewno znajdziesz tam mleko (lodówka). Takie podchody są zawsze ciekawsze niż  „ciepło-zimno” ale dzieci też bardzo lubią tę formę szukania.

 

„Przenoszenie jajek”

Przygotuj plastikowe łyżki (lub zwykłe) i ugotowane jajka. Zabawa polega na przeniesieniu jajka z jednego miejsca, do wyznaczonej mety. Najlepiej oczywiście na podwórku, ale jak się nie da, to można w domu.

Jeśli dzieci lubią rywalizację, może być to wyścig lub na czas. Ale oczywiście tylko starsze dzieci.

Urozmaiceniem może być slalom lub tor przeszkód lub przenoszenie jajek z zamkniętymi oczami. Wtedy zabawa przebiega w parach. Jedna osoba kieruje osobą, która ma zawiązane oczy. Potem zmiana.

 

11.Zabawy rozwijające słuch fonematyczny – zabawy głoskami

Rodzic przypomina dziecku, że słowa składają się z pojedynczych dźwięków, np. s-e-r. Te pojedyncze dźwięki to głoski.

  • Zabawa „ detektywi”- rodzic proponuje dziecku aby znalazło w pokoju jak najwięcej przedmiotów zaczynających się daną głoską np. „ K”- klocki, komputer( można wykorzystać gotowe obrazki  jeżeli takimi dysponujemy albo obrazek w książce)

 

  • Zabawa „Zgadnij jakie słowo powiedziałam”- rodzic dzieli proste słowa na głoski np. k-u-r-a; s-o-w-a, dziecko odgaduje jakie to słowo, liczy ile jest głosek( na palcach, dobiera odpowiednią ilość klocków, patyczków, układając je w linii poziomej od strony lewej do prawej

 

 

 

 

Propozycje zajęć i zabaw na tydzień (30 marzec – 3 kwiecień)

 

 

Ćwiczenia poranne ( codzienne zabawy można rozpocząć od zabaw ruchowych)

 

- Zabawa orientacyjno-porządkowa Przeplatanka pogodowa- przy nagraniu dowolnej muzyki dzieci swobodnie się poruszają.

Na przerwę w muzyce  wypowiadamy różne słowa, i tak: na słowo słońce – dziecko siada skrzyżnie,

podnosi do góry obie ręce i porusza nimi (tak jak przy wkręcaniu żarówek, na słowo

deszcz – maszeruje przeskakując kałuże, na słowo śnieg – toczy kule śniegowe.

- Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Wiosenny wiatr.

Dziecko stoi w lekkim rozkroku. Na klaśnięcie wyciąga do góry prawą rękę

i palcem wskazującym zatacza jak największe kręgi – od strony prawej do lewej i z powrotem. Następnie zmienia rękę.

 

- Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Na wąskiej dróżce.

Dziecko układa ze skakanki lub włóczki na podłodze długą prostą linię – dróżkę w lesie.

Wybiera się na spacer i przechodzi po dróżce stopa za stopą na drugą stronę.

 

- Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku – Piłeczki.

Dzieci układają ze skakanki lub włóczki kółeczka. Przeskakują obiema nogami z jednej strony skakanki na drugą.

Sprawdzamy by podczas wykonywania skoku nogi były złączone.

 

- Ćwiczenie uspokajające.

Dziecko maszeruje po kole, jednocześnie licząc do czterech. Na dwa i na cztery mocno tupie prawą nogą.

 

 

Zajęcia matematyczne -liczenie promyków słońca. Układanie odpowiedniej liczby elementów zastępczych.

 

Potrzebne będą  - kartoniki z narysowanymi słoneczkami z różną liczbą promyków, guziki lub małe klocki.

Dziecko losuje z pudełka kartoniki z narysowanymi słoneczkami z różną liczbą promyków,

liczy promyki i układają na podłodze tyle samo, np. guzików (można też wykorzystać klocki), ile promyków ma słoneczko.

 

 

Ćwiczenia słuchu fonematycznego (doskonalenie percepcji słuchowej)

 

- Przeliczanie wyrazów w zdaniu – dziecko układa tyle patyczków, kredek z ilu wyrazów składa się zdanie.

Np. mówimy – Dzisiaj jest ładna pogoda – dziecko powinno ułożyć 4 kredki.

- Wymyślanie wyrazów na dana głoskę - zabawa z piłką – rzucamy do siebie piłkę i wypowiadamy wyrazy

rozpoczynające się na podaną wcześniej głoskę np. „R”

- . Łączenie głosek w wyrazy – „Co ja takiego powiedziałam” – mówimy np. m-a-m-a – dziecko odgaduje mówiąc „mama”.

 



Piosenka „Maszeruje wiosna”

 

https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY

Tekst piosenki:

Tam daleko gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.
Ref.
Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergoczą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !

Nosi wiosna dżinsową kurteczkę,
na ramieniu małą torebeczkę
chętnie żuje gume i robi balony
a z nich każdy jest zielony.
Ref.
Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergoczą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !

Wiosno, wiosno
nie zapomnij o nas
każda trawka chce
być już zielona.
gdybyś zapomniała inną
drogą poszła
zima by została mroźna.
Ref.
Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergoczą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !

Ślimak – wiersz z pokazywaniem – (zabawy te rozwijają pamięć i myślenie, uczą orientacji

w schemacie własnego ciała, rozwijają koordynację wzrokowo-ruchową).
W trawie, w czasie deszczu,
chrapie ślimak zły.
Ślimaku, pokaż rogi,
dam ci sera na pierogi.
Nie pokażę rogów,
bo nakapie mi,
na lewy róg i prawy,
nie, nie wyjdę z mojej trawy.

 

Bawiący się stoją w kole i wykonują ruchy zgodne ze słowami wiersza:
W trawie – pokazujemy rękoma trawę (przebieramy palcami dłoni przed sobą)
w czasie deszczu – opuszczamy ręce z wysokości głowy w dół (przebieramy palcami pokazując kropelki deszczu)
chrapie ślimak – przykładamy ręce do twarzy i składamy je jak do snu zły – wykonujemy klasyczny grymas twarzy

(można przyłożyć dłonie zaciśnięte w pięści do policzków)
pokaż rogi – przykładamy ręce do głowy i pokazujemy rogi (kilka razy zginamy i prostujemy palce wskazujące)
dam ci sera na pierogi – klaszcząc, energicznie pocieramy dłoń o dłoń (lub wyciągamy palce wskazujące przed

siebie i wykonujemy ruch jak przy graniu na bębenku)
nie pokażę – wykonujemy głową gest zaprzeczenia (kręcimy głową na boki) rogów – pokazujemy rogi
bo nakapie mi – pokazujemy kropelki deszczu (patrz wyżej)
na lewy róg – pokazujemy lewy róg
i prawy – pokazujemy prawy róg
nie, nie wyjdę – wykonujemy głową gest zaprzeczenia (kręcimy głową na boki)
z mojej trawy – pokazujemy rękoma trawę

 

 

Ćwiczenia gimnastyczne z użyciem plastikowych butelek

Przykłady ćwiczeń (do wyboru)

1. Przekładanie butelki z ręki do ręki – z przodu, z tyłu, nad głową, pod kolanem. stojąc w miejscu,

w chodzie i w biegu w różnych kierunkach.

2. Podrzuty butelki w górę i chwyt oburącz, jednorącz lub dowolnie .

Po opanowaniu chwytów można wykonywać dodatkowe zadania przed chwytem: klaśnięcie

w dłonie z przodu, z tyłu, wykonanie przysiadu, obrót wokół siebie w prawo, w lewo itp.

3. W staniu lub siadzie skrzyżnym – podbijanie butelki dłońmi, a następnie toczenie jej po

wyciągniętych ramionach /ćwiczyć na zmianę podbijanie i toczenie/.

4. W staniu, butelka w jednej ręce – półprzysiady i wyprosty, z jednoczesnym zataczaniem kół butelką prawą i lewą ręką na zmianę.

5. W staniu, butelka wzniesiona w górę trzymana oburącz – puścić butelkę i złapać zanim dotknie podłoża.

6. Stanie w rozkroku, butelka w górze trzymana oburącz – skłon w przód z dotknięciem butelką podłoża i wyprost z przeniesieniem butelki w górę nad głowę.

7. Stanie w rozkroku, butelka w górze trzymana oburącz – skłon w przód i zataczanie kół dookoła jednej

i drugiej stopy – rysujemy ósemki /ruch powinien być ciągły, przekazywanie butelki z ręki do ręki zręczne/.

9. W siadzie skrzyżnym, butelka na kolanach trzymana oburącz – wznos butelki w górę i głęboki skłon w przód.

10. Siad skrzyżny, butelka na głowie, podtrzymywana palcami rąk – skręty tułowia w lewo i w prawo;

po kilku powtórzeniach ćwiczenia wykonywać kilka rzutów i chwytów butelki.

11. Siad klęczny, butelka przed kolanami, dłonie na butelce – odsuwanie butelki szybkim ruchem

w przód i przysuwanie do kolan.

12. Leżenie przodem, butelka z przodu w odległości wyciągniętych rąk lub nad czołem –

skłon tułowia w tył, z jednoczesnym uniesieniem butelki /wytrzymać skłon/, a następnie powrót do pozycji wyjściowej.

13. Leżenie przodem, butelka w jednej ręce – przekazywanie butelki ruchem okrężnym

z ręki do ręki przed twarzą i za plecami w jednym i w drugim kierunku /cały czas ręce proste w łokciach.

14. Leżenie tyłem, butelka za głową w położeniu poziomym trzymana oburącz – jednoczesny wznos nóg i rąk i dążenie do spotkania stóp z butelką, a następnie powrót do pozycji wyjściowej.

15. Siad prosty podparty lub leżenie tyłem, butelka między stopami /pionowo/ - krążenie obunóż w prawo i w lewo, następnie krótki odpoczynek i powtórzenie ćwiczenia.

16. Siad skulny podparty, stopy na butelce – toczenie butelki palcami stóp w przód i w tył, następnie przetaczanie butelki między stopami od lewej do prawej, zwiększając stopniowo odległość.

17. Siad skulny podparty, butelka między stopami –rzuty butelki stopami, chwyty rękami dowolnym sposobem. Ćwiczący próbują również leżące butelki postawić z pomocą tylko stóp.. Ćwiczyć na zmianę: rzuty i chwyty oraz ustawianie butelek.

 

Praca plastyczna –Bazie w wazonie”.

Potrzebne będą: kolorowa kartka z bloku technicznego, wycięta z papieru sylweta wazonu,  brązowa plastelina, wata, klej.

Dziecko przykleja wazon na kartce. Następnie z brązowej plasteliny toczy cieniutkie wałeczki – gałązki – i nanosi  je na kartkę.

Z waty białej plasteliny formują małe kuleczki i przyklejają je na gałązkach. Można też wykorzystać pestki dyni.

Rodzic zwraca uwagę na sposób  rozmieszczenia bazi na gałązkach(naprzemienny).

 

 

1. Zabawa Czy to już wiosna?

Uczestnik potrzebuje wiosenny element np. obrazek, maskotkę, kwiatka, parasolkę J

Dziecko podnosi w górę wiosenny element wtedy, kiedy usłyszy informację zapowiadającą wiosnę.

− Po trawie chodzą bociany.

− W lesie wyrosły prawdziwki i kurki.

− Mocno świeci słońce i dni są coraz dłuższe.

− W ogrodzie zakwitły przebiśniegi i krokusy.

− Dzieci zjeżdżają z górki na nartach.

− Na drzewach pojawiły się zielone listki.

− Wieje mroźny wiatr i sypie śnieg.

− Nad stawem kumkają żaby

 

2. Rysowanie po śladzie

db7d31beb08abe9a1e6b7e33261d913b.pdf,

szlaczki.pdf.

 

1.Wiersz A. Widzowskiej "Wiosenna pobudka".

Po wysłuchaniu omówienie : Kto budziła zwierzęta?

Jakie zwierzęta obudziła wiosna? wymień nazwy ptaków, które przyleciały wiosną?

Następnie łączycie obrazki bocianów z ich cieniami, obrazek dostępny w linku poniżej

b72b5376505fdb4bc83f1bfd5058e1b0.pdf

Wiosna obudziła misia.

Motyl mu na nosie przysiadł.

- Wstań, niedźwiadku! Podaj łapkę.

Zdejmij futro, szal i czapkę!

- Aaaaaa! - miś ziewnął, wyszedł z jamy.

- Cześć, motylku nakrapiany.

Obudziłeś już borsuka?

Bo już wiosna do drzwi puka!

Borsuk wąchał kwiat sasanki

i z krokusów robiła wianki.

- Zaraz włożę je na głowę

pięknej pani borsukowej!

Obudziły się świstaki,

przyleciały śliczne ptaki:

boćki, gęsi i kukułki.

- Fruń, skowronku, po jaskółki!

Kwitną bazie i perwiosnki:

- Chcemy słonka! Chcemy wiosny!

Wtem zaspany jeż nadchodzi.

- Gdzie jest... zima? O co chodzi...?


 

 

 Zabawa dydaktyczna „ Prawda – fałsz”. Rodzic czyta zdanie, jeżeli jest prawdziwe dziecko klaszcze dwa razy, jeżeli jest fałszywe to dziecko wykonuje jeden podskok.

Już niedługo zima. Topnieją śniegi.

Słońce mocniej grzeje.

Dzień jest krótszy.

Rozkwitają bazie.

Niedźwiedzie zasypiają.

Trawa zieleni się.

Szczypie mróz

Przylatują ptaki z ciepłych krajów.

Przebiśnieg i krokus to pierwsze wiosenne kwiaty.

Coraz cieplej się ubieramy.

 

 Dzielenie na sylaby nazw związanych w wiosną: wiosna, przebiśniegi, krokusy,

zawilce, przylaszczki, sasanki, bocian, bazie, słońce, chmury

Spróbujcie policzyć sylaby w wyrazach, który wyraz ma najwięcej sylab? Ułóżcie zdania z podanymi wyrazami.

 

 


1. Słuchanie opowiadania S. Karaszewskiego Oznaki wiosny.

Wysłuchanie opowiadania, w którym są zawarte informacje o tym, jakie oznaki wiosny 
zauważyli na spacerze z dziadkiem Ada i Olek. Dziecko przygląda się ilustracjom w książce i słucha
opowiadania.


– Wstawajcie, śpiochy! – budził dziadek Olka i Adę. – Mamy już wiosnę! Od dzisiaj mamy tyle samo dnia 
co nocy, a od jutra dzień będzie coraz dłuższy, a noc coraz krótsza... Aż do wakacji!
– Wiosna, a spać się chce! Jestem senny – wiosenny!
– Nie marudź, wstawaj szybko, a nie pożałujesz! I ty Ada, też!– A mogę dośnić do końca moją bajeczkę?
– Dobrze, daję wam piętnaście minut na obudzenie i wyjście z łóżka!
Po piętnastu minutach dzieci były na nogach, myły buzie i ręce w umywalce, czyściły zęby. 
– Ubierajcie się, wychodzimy!
– A co będziemy robić? – spytała Ada.
– Wyruszamy na poszukiwanie wiosny!
– A jak wygląda wiosna? – spytała Ada.
– Za chwilę ją zobaczysz!
Ada wyobraziła sobie wiosnę jako panią w zielonej sukni, z wiankiem na głowie, niosącą koszyk pełen 
kwiatów. Olek rozglądał się, szukając zwiastunów wiosny.
– Ja tu widzę tylko zimę! Wszędzie śnieg, drzewa są gołe, bez liści, gdzie tu wiosna?
– Tak myślisz? Rozejrzyj się, patrz uważnie, to zobaczysz wiosnę!
Nagle Ada się zatrzymała.
– O, jakie ładne, białe kwiatki! Wyrastają ze śniegu!
– To przebiśniegi! Widzisz, Olku, Ada pierwsza zauważyła wiosnę!
– O, a tam takie fioletowe kwitną! Ale ich dużo!
– To są przylaszczki! Dwa punkty dla Ady!
Ada, dumna, rozglądała się wszędzie.
– O, jeż wyłazi spod gałęzi!
– Obudził się ze snu zimowego!
– O, bazie rosną na wierzbie!
– Brawo, Olku, to też oznaki wiosny!
Na polu, między płatami topniejącego śniegu, zieleniło się coś jak trawa.
– O zielone rośnie! – zawołał Olek.
– To wschodzi ozimina – zboże zasiane jesienią, które przezimowało na polu!
– O, lecą jaskółki!
– Brawo! Jedna jaskółka nie czyni wiosny, ale całe stadko – tak! – powiedział dziadek.
– Jedna jaskółka mogła przezimować w norce u kreta, razem z Calineczką! – stwierdziła Ada.
– Wiosną niedźwiedzie budzą się z zimowego snu, wychodzą głodne ze swojej gawry i szukają tłustych 
małych dziewczynek do jedzenia! – zażartował Olek.
– Ale mnie nie zje, bo powiem, że jestem niesmaczna! – powiedziała Ada, ale na wszelki wypadek rozglą-
dała się dookoła.
– Ada, nie słuchaj go, tu nie ma niedźwiedzi! Co najwyżej mogły się obudzić borsuki i chomiki!
– Ale one nie jedzą dzieci? – upewniła się Ada.
– Z tego co wiem, to nie! – uśmiechnął się dziadek.
Dzieci usłyszały głośny dźwięk dochodzący znad podmokłych łąk.
– Co tak hałasuje? – zdziwił się Olek.
– To żuraw! Jego klangor niesie się na wiele kilometrów!
– Żurawie przyleciały?
– Już miesiąc temu! Zawsze przylatują, zanim zacznie się wiosna!
– O, bociany, bociany, bociany – zawołała Ada.
Wysoko na niebie krążyły bociany. Wracały do swoich gniazd.
– No, to już możemy być pewni, że wiosna nadeszła! – powiedział dziadek.

 

PYTANIA:

Gdzie poszły dzieci z dziadkiem?

Jakie oznaki wiosny widziała Ada?

Jakie oznaki wiosny widział Olek ?

 

2. Piosenka "W naszym ogródeczku".

 

https://youtu.be/fdhmWn8bi7o

 

W naszym ogródeczku // zrobimy porządki 3x

zagrabimy ścieżki // przekopiemy grządki 3x

Raz, dwa, trzy

Potem w miękką ziemię // wsadzimy nasionka 3x

Będą się wygrzewać // na wiosennym słonku 3x

Raz, dwa, trzy

Spadnie ciepły deszczy // i wszystko odmieni 3x

W naszym ogródeczku // grządki zazieleni 3x

Raz, dwa, trzy

 

3. Zabawa ruchowo-naśladowcza do treści piosenki.

 

W naszym ogródeczku              dz. rysują rękoma koła przed sobą

zrobimy porządki                       dz. "grożą" palcem wskazującym na zmianę raz jednym raz drugim

wygrabimy ścieżki                     dz. naśladują grabienie

przekopiemy grządki.                 dz. naśladują kopanie łopatą

Raz, dwa, trzy                             klaszczą 3 razy

 

Potem w miękką ziemię.            dz. naśladują wrzucanie nasionek w ziemię

wsiejemy nasinka

będą się wygrzewać                   dz. "wkręcają żaróweczki"

na wiosennym słonku

Raz, dwa, trzy                            klaszczą 3 razy

 

Spadnie deszczyk.                      dz. poruszają paluszkami nad głową i powoli

i wszystko odmieni                          opuszczają je wzdłuz ciała aż do podłogi

w naszym ogródeczku.               dz. rysują koła przed sobą

grządki zazieleni

Raz, dwa, trzy                            klaszczą 3x

 

4. Film edukacyjny "WIOSNA". Ogladnij razem z rodzicami i opowiedz na pytania.

https://youtu.be/Wjo_Q1OYTmY

 

Jakie znasz pory roku?

Po czym rozpoznajemy,że to wiosna?

Jakie zwierzeta budzą się wiosną?

Jakie ptaki wracają z ciepłych krajów?

Co pojawia się na drzewach wiosną?

Jakie poznaliście pierwsze wiosenne kwiaty?

 

5. Wierzborze bazie - praca plastyczna. Podaje 4 propozycje wykonania pracy. Można pobudzić własną wyobraźnię, wykorzystując różne materiały plastyczne znajdujące się w domu.